معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقافو امور خیریه گفت :یکی از سیاست های اصلی سازمان اوقاف اجرای امیننانه نیات واقفان خیراندیش و تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی است که همزمان با آغاز ماه محرم این سازمان فرآیند اجرای نیات بیش از 47000 موقوفه مرتبط با امام حسین (ع) را در امامزادگان وبقاع متبرکه آغاز کرده است.

به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی در گفت وگویی  با تسلیت فرا رسیدن ایام عزای سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و با اشاره به اینکه سرفصل اصلی نیات واقفان و خیران  و عاشقان اهل بیت (ع) ،حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش و مباحث مرتبط با نهضت عاشورا وقیام حسینی  است گفت : براساس ارزیابی های بعمل آمده در کل کشور بیش از 807  نوع نیت وقفی شناسایی شده  که به دلیل عشق و علاقه عمیق ملت  ایران به حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) بیش از 47418 موقوفه با نیت تعزیه داری و عزاداری، روضه خوانی و تعزیه خوانی و اطعام عزاداران و سوگواران امام حسین (ع) در ماه محرم و صفر شناسایی و به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 32244 موقوفه مرتبط با عزاداری ، 15085 موقوفه در رابطه با روضه و مقتل خوانی و 89 موقوفه به تعزیه خوانی اختصاص دارد گفت : 20330 موقوفه  نیز با نیت اطعام عزاداران حسینی در سطح کشور به ثبت رسیده است.

بر اساس این گزارش اوقاف هم اکنون سوگواره بصیرت عاشورایی در سراسر کشور آغاز شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل از برگزاری مراسم سوگواره بصیرت عاشورایی در 30 بقعه متبرکه و امامزاده شاخص استان خبر داد.

حجت الاسلام اکبر قیامی گفت: به مناسبت فرارسیدن ایام ماه های محرم و صفر  و به منظور اجرای مسنجم برنامه های سوگواری، 30 بقعه شاخص استان اردبیل میزبان هزاران عزادار حضرت سیدالشهدا(ع)، هستند  و برنامه های فرهنگی و مذهبی متنوعی درحاشیه سوگواره بصیرت عاشورایی در حال اجراست.

وی افزود: ، 10 بقعه و امامزاده شاخص از شهرستان خلخال،6 بقعه متبرکه از شهرستان مشکین شهر،4 بقعه و مکان مذهبی از شهرستان گرمی و 10 بقعه از شهرستان اردبیل برای برگزاری این مراسم معنوی در حال فعالیتند.

'لبیک یا حسین' ساعت 16 روز دوم محرم در امامزاده غریب حسن (ع) ارومیه

حجت الاسلام برادری رییس اداره اوقاف و امور خیریه ارومیه با تشریح برنامه های ماه محرم و صفر در امامزادگان و بقاع متبرکه  افزود: 

تجمع بزرگ عاشورائیان با عنوان 'لبیک یا حسین' ساعت 16 روز دوم محرم در امامزاده غریب حسن (ع) ارومیه برگزار می شودکه هدف اصلی برگزاری این مراسم، لبیک گویی به امام حسین(ع) است و این اعلام آمادگی به منظور این است که مردم در این زمان برای حجت خدا و ولی امر مسلمین همیشه آماده هستند.

 حجت الاسلام برادری گفت: تجمع بزرگ شیرخوارگان حسینی نیز 16 مهرماه ساعت 16 در امامزاده غریب حسن (ع) ارومیه  و احلی من العسل  روز شنبه 6 محرم با حضور 5000 هزار دانش آموز در بقاع متبرکه ارومیه برگزار می شود.
 
برگزاری سوگواره 'بصیرت عاشورایی ' در 142 بقعه متبرکه خراسان رضوی
 
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از برگزاری سوگواره ' بصیرت عاشورایی' در 142 بقعه متبرکه این استان خبر داد.
 
 حجت الاسلام ایزدی در ابتدا این جلسه گفت: از وظایف اصلی سازمان اوقاف اجرای نیات واقفین خیر اندیش است که بر این اساس 40 میلیارد ریال از محل درآمد موقوفات مرتبط با این ایام در سه بخش روضه خوانی، تعزیه داری و اطعام هزینه می شود.
 
 وی اظهار کرد: بیشترین موقوفات مربوط به آیین عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مربوط به شهرستان های مشهد، سبزوار و نیشابور است.

 حجت الاسلام ایزدی افزود: 142 بقعه متبرکه در شهرستان های مختلف خراسان رضوی میزبان برنامه های سوگواره بصیرت عاشورایی در ماه های محرم و صفر می باشند و به همین منظور 152 مبلغ مذهبی به مناطق دارای موقوفه و بقاع متبرکه استان اعزام شده اند.
 
 وی اظهار کرد: فضاسازی و سیاه پوش کردن بقاع متبرکه، برپایی نمایشگاه فرهنگی در 63 بقعه متبرکه، برپایی دفاتر مشاوره و پاسخگویی به سوالات دینی در 48 بقعه متبرکه و برپایی 23 خیمه معرفت از جمله این برنامه ها هستند.
 
 وی گفت: دسته روی هیات های مذهبی، آیین عزاداری روز تاسوعا و عاشورای حسینی در 127 بقعه متبرکه و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر تاسوعا و عاشورا در 106 بقعه متبرکه خراسان رضوی برگزار می شود.
 
 حجت الاسلام ایزدی افزود: از محل موقوفات مرتبط با آیین عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در خراسان رضوی در ایام محرم و صفر، اطعام ایتام و نیازمندان در 98 بقعه متبرکه انجام می شود.
 
 وی ادامه داد: مراسم لبیک یا حسین (ع) به مناسبت دوم محرم الحرام سالروز ورود کاروان حضرت امام حسین (ع) به صحرای کربلا به صورت ویژه در بقعه متبرکه سید حمزه در کاشمر، حاشیه شهرک شهید رجایی مشهد و بقعه امامزاده شعیب سبزوار برگزار می شود.
 
 معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: مراسم شیرخوارگان حسینی روز جمعه، 16 مهرماه به صورت ویژه در شهرستان های گناباد، تربت حیدریه و مشهد و مراسم 'احلی من العسل' روز شنبه 17 مهرماه به صورت ویژه در شهرستان های مشهد، قوچان و بردسکن برگزار خواهد شد.
 
 وی همایش رهروان زینبی به مناسبت سالروز ورود کاروان اسرا به شهر کوفه در 12 ماه محرم، مراسم نهضت بیداری با خطبه های علوی در روز اول ماه صفر به مناسبت ورود کاروان اسرا به شام، همایش لبیک یا رسول الله در روز 28 ماه صفر را از دیگر ویژه برنامه های ایام عزاداری حضرت امام حسین (ع) در بقاع متبرکه این استان برشمرد.
 
 وی با اشاره به برنامه های حاشیه شهر مشهد در این ایام افزود: با توجه به اهمیت این منطقه از محل موقوفات منطبق برای خرید ملزومات عزاداری و فضاسازی به 210 مسجد حاشیه شهر مشهد کمک شده و برگزاری ویژه برنامه هایی در ایام محرم در این منطقه پیش بینی شده است.
 
تجمع لبیک یا حسین (ع)عصر امروز در بقاع متبرکه خراسان شمالی برگزار می‌شود
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: تجمع لبیک یا حسین (ع) در هفت بقعه متبرکه استان خراسان شمالی برگزار می‌شود.
 
حجت‌الاسلام سید جواد رئوف سید نژاد  اظهار داشت: این مراسم به‌صورت همزمان، عصر روز سه‌شنبه، دوم ماه محرم در هفت شهرستان برگزار می‌شود.
 
رئوف سید نژاد خاطرنشان کرد: در مرکز استان، مردم ولایتمدار بجنورد با تجمع در حرم مقدس سلطان سید عباس (ع) با آرمان‌های عاشورا تجدید پیمان می‌کنند.
 
وی برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در روز جمعه پنجم محرم، همایش نوجوانان حسینی در ششم محرم، و تجمع رهروان زینبی در 12 محرم را از دیگر برنامه‌های اداره کل اوقاف استان در ایام عزاداری امام حسین (ع) طی ماه محرم عنوان کرد.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود گفت: 70 درصد از موقوفه‌های استان با نیت عزاداری و اطعام عزاداران امام حسین (ع) وقف‌شده‌اند.
 
رئوف سید نژاد اظهار داشت: در سطح کشور به‌طور میانگین 60 درصد از وقف‌ها به عزاداری و اطعام عزاداران امام حسین (ع) اختصاص‌یافته است و بر این اساس خراسان شمالی در جایگاه دوم استان‌های کشور به لحاظ اختصاص درآمدهای موقوفه‌ها برای امام حسین (ع) قرارگرفته است.
 
وی افزود: اعزام 45 مبلغ از قم و 19 مبلغ بومی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، برپایی خیمه‌های معرفت در 15 بقعه متبرکه، برگزاری نماز ظهر و عصر روز عاشورا در 35 بقعه متبرکه از برنامه‌های ایام محرم است.
 
برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در امامزادگان شاخص شهرستان سروستان
 

برنامه سوگواره بصیرت عاشورایی همزمان با دهه اول ماه محرم در بقاع متبرکه شهرستان سروستان برگزار میشود.
 
ناصر مرادی رئیس اداره اوقاف شهرستان سروستان در این خصوص بیان نمود: مراسم سوگواره بصیرت عاشورایی در امامزادگان سید علی ابن اسحاق(ع) ، شاه صفی الدین(ع) و بقعه شیخ یوسف (ع) با سخنرانی سید مهدی حسینی و مداحی قاسم فتحی برگزار خواهد شد.
 
وی همچنین افزود: مراسم لبیک یا حسین(ع) در روز دوم محرم الحرام 13 مهر با سخنرانی حجت الاسلام حسین ابراهیمی و مداحی علی جمالی در ساعت 18 در محل امامزاده سیدعلی ابن اسحاق(ع) برگزار میگردد.
 
اوقاف زنجان در محرم الحرام مجری 'سوگواره بصیرت عاشورایی' می شود
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: برنامه های ماه محرم الحرام امسال در این استان در قالب' سوگواره بصیرت عاشورایی' برگزار می شود.
 
حجت الاسلام احمد نیک نام لاله روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: برنامه های سوگواره بصیرت عاشورایی از اول محرم الحرام در امامزاده ها و مساجد شاخص استان زنجان برگزار می شود.
 
وی با بیان اینکه روز دوم این ماه قمری تجمع بزرگ' لبیک یا حسین' توسط عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) برگزار می شود تا به برکت ورود سالار شهیدان به کربلا ندای لبیک یا حسین سر داده شود.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، از برگزاری همایش' شیرخوارگان' و ' احلا من عسل' به یاد حرکت انقلابی حضرت قاسم(ع) خبرداد و اظهارکرد: این همایش به ترتیب 16 و 17 مهر برگزار خواهد شد.
 
حجت الاسلام نیک نام لاله اظهارکرد: همایش' احلا من عسل' با همکاری آموزش و پرورش استان زنجان در امامزاده های شاخص با حضور یک هزار و 600 نوجوان برگزار و به یاد حضرت قاسم(ع) مداحی و روضه خوانی خواهد شد.
 
وی به برگزاری دسته عزاداری مردم ایران در تاسوعای حسینی در دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان اشاره کرد و یادآورشد: هر سال این مراسم با حضور انبوهی از مردم عزادار برگزار و عده زیادی از عزاداران از کشورهای مختلف و استان های دیگر هستند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه سال گذشته نذورات مردم عزادار به حسینیه اعظم زنجان 30 میلیارد ریال بود، ادامه داد: این مبلغ برای آزاد سازی منازل مسکونی اطراف این حسینیه و مبلغی نیز برای بسته بندی و ذبح نذورات قربانی مردم هزینه می شود.
 
 طرح «بصیرت عاشورایی» با حضور 70 مبلغ در قم برگزار می شود
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: طرح «بصیرت عاشورایی» ویژه دهه اول ماه محرم، با حضور 70 نفر از مبلغان روحانی در استان قم اجرایی می شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم صبح امروز در نشست خبری سوگواره بصیرت عاشورایی اظهار کرد: یکی از مهمترین نیت های موقوفات سراسر کشور، اقامه عزای سرور و سالار شهیدان(ع) است.
 
وی افزود: در استان قم هم بیشترین موقوفات با نیت صرف درآمدها در تعزیه خوانی، روضه خوانی و عزاداری سیدالشهدا(ع) وقف شده اند.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه سازمان اوقاف برای عمل امینانه به نیت واقفان و تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، قرارگاهی برای اجرای طرح بصیرت عاشورایی تشکیل داده است گفت: این قرارگاه به عنوان «سیدالشهداء(ع)» در اداره کل اوقاف قم فعالیت های خود را از چندی پیش شروع کرده است.
 
وی ادامه داد: در همین راستا برنامه های مختلفی در سطح بقاع متبرکه و اماکن مذهبی اجرایی خواهد شد که شامل موارد متعددی خواهند بود.
 
اسماعیلی مقدم از همکاری 70 نفر از مبلغان اوقاف در اجرای طرح بصیرت عاشورایی در قم خبر داد و خاطرنشان کرد: اعزام مبلغ یکی از مهمترین برنامه های محوری این طرح است.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم عنوان کرد: یکی از ویژگی های برجسته این مسئله، برپایی خیمه های معرفت و حضور 14 نفر از مبلغان متخصص، در ندامتگاه ها است که در این زمینه، شاهد همکاری اداره کل زندان های استان قم هستیم.
 
وی از برگزاری تجمع بزرگ «لبیک یا حسین(ع)» در سالروز ورود کاروان سیدالشهدا(ع) به صحرای کربلا خبر داد و افزود: این برنامه در روز دوم ماه محرم در آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) برگزار می شود.
 
حسینی مقدم گفت: ویژه برنامه «رهروان زنیبی» با حضور بانوان عاشورایی، در حرم مطهر علی بن جعفر(ع) همزمان با دوازدهمین روز از ماه محرم، از دیگر برنامه های طرح بصیرت عاشورایی محسوب می شود.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: همایش «شیرخوارگان حسینی» در بقاع شاخص و برنامه «اهلی من العسل» با همکاری اداره کل آموزش و پرورش در امامزاده جعفر شهید(ع) جزو دیگر برنامه های این طرح در سال جاری هستند.
 
وی با بیان اینکه اقامه نماز ظهر تاسوعا و عاشورا با حضور عزاداران حسینی در بقاع شاخص هم در دستور کار قرار دارد افزود: در کنار تمام مراسم فرهنگی، برنامه های تبلیغی و ترویجی هم در نظر گرفته شده که در طول برگزاری طرح بصیرت عاشورایی برگزار می شوند.
 
حسینی مقدم گفت: از دیگر برنامه های این طرح می توان به اطعام عزاداران حسینی از محل موقوفات مربوطه، برپایی ایستگاه های صلواتی، برپایی سلسله مباحث نمایشگاهی و اعزام مبلغان روحانی به مدارس اشاره کرد.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم خاطرنشان کرد: طی روزهای تاسوعا و عاشورا، دسته های عزاداری منطقه نیروگاه قم به سمت آستان مقدس امامزاده سید معصوم(ع) حرکت می کنند تا در اجتماع بزرگ عاشوراییان این بقعه متبرکه حضور داشته باشند.
 
برنامه های سوگواره بصیرت عاشورائی اوقاف خرم آباد تشریح شد
 
مسلم رضایی پور رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خرم آباد صبح امروز در دومین جلسه قرارگاه بصیرت عاشورایی شهرستان خرم آباد به تشریح برنامه های ایام محرم و صفر این شهرستان پرداخت .
 
در این جلسه که صبح امروز با حضور هیات امنای بقاع متبرکه امامزادگان شهرستان خرم آباد وشورای مرکزی هیات اعظم تعزیه لرستان در محل اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خرم آباد برگزار شد برنامه های بصیرت عاشورایی تشریح گردید.
 
رئیس اوقاف خرم آباد در ادامه تصریح کرد: مراسم استقبال از محرم با حضور مبلغین اعزامی شهرستان و مادحین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ، همایش لبیک یاحسین (ع) همزمان با روز دوم محرم و با حرکت کاروان هیات اعظم تعزیه لرستان ( روستای دارایی ) از پارک صخره ای تا آستان مقدس امامزاده زید بن علی (ع) ، مراسم شیرخوارگان حسینی در صبح اولین جمعه از ماه محرم در حرم امامزاده زید بن علی (ع) ، مراسم احلی من العسل که با همکاری آموزش و پرورش و اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان برگزار می شود
 
رضائی پوربرگزاری با اعلام برپائی موکب جهت زائیرن اربعین افزود: مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) و شام غریبان ، همایش رهروان زینبی (س) روز دوازدهم محرم ، مراسم شهادت امام سجاد (ع) ، همایش بیداری اسلامی در روز اول ماه صفر ، تشریک مساعی در خدمت رسانی به زوار اربعین حسینی و دایر کردن یک فقره موکب در ایام اربعین حسینی (ع) ، برگزاری پیاده روی حرم تا حرم با تشریک مساعی هیات های مذهبی از حرم مطهر امامزاده زید بن علی (ع) تا حرم مطهر امامزاده عبد الله (ع) و همایش لبیک یا رسول الله (ص) و برگزاری مراسم شهادت امام رضا (ع) از ویژه برنامه های سوگواره بصیرت عاشورائی است.
 
ایشان اعزام مبلیغن به بقاع شهرستان را یکی از مهمترین برنامه های سوگواره اعلام و افزودند: اعزام مبلغ دینی به بقاع متبرکه شهرستان خرم آباد در دهه اول محرم و دهه آخر صفر و آماده سازی بقاع متبرکه برای میزبانی و اسکان زائران پیاده روی اربعین حسینی (ع) که از شهرستان خرم آباد عبور می نمایند از دیگر برنامه های بصریت عاشورایی امسال این اداره می باشد.
 
تجمع بزرگ لبیک یا حسین (ع) در بقاع متبرکه شاخص مازندران برگزار می‌شود
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت: تجمع بزرگ لبیک یا حسین (علیه السلام) در دومین روز از ماه محرم همزمان با سراسر کشور در بقاع متبرکه شاخص مازندران برگزار خواهد شد.
 
 ستاد استانی بصیرت عاشورایی با موضوع تجمع بزرگ لبیک یا حسین (علیه السلام) در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برگزار شد.
 
 حجت الاسلام ستار علیزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران در این جلسه اظهار کرد: از آنجایی که همه ما حاضریم جان و مال خود را در راه امام حسین (ع) فدا کنیم باید مراسمات حضرت سیدالشهدا را به نحو احسن انجام دهیم.
 
 وی با تاکید بر اینکه محرم و عاشورا فراموش شدنی نیست، افزود: دشمنان همیشه سعی دارند عاشورا و عزاداری های ماه محرم را تحریف کنند و نباید در دام دشمن قرار گیریم.
 
 مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران از برگزاری تجمع بزرگ لبیک یا حسین (علیه السلام) استان خبر داد و گفت: این تجمع در دومین روز از ماه محرم همزمان با سراسر کشور در استان مازندران برگزار خواهد شد.
 
 این مسئول با بیان اینکه بقاع متبرکه شاخص استان مازندران در 13 مهر میزبان عزاداران حسینی برای برگزاری تجمع برگ لبیک یا حسین(ع) هستند، تصریح کرد: مراسم استانی تجمع لبیک یا حسین (علیه السلام) در امامزاده یحیی (علیه السلام) ساری برگزار می شود.
 
برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه استان ایلام
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام از برگزاری طرح بصیرت عاشورایی در 30 بقعه متبرکه این استان خبر داد.
 
حجت الاسلام حسن شهیدی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان، با اعلام اینکه با فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، امامزادگان و بقاع متبرکه استان، سیاه پوش می شوند، اظهار داشت: طرح بصیرت عاشورایی در 30 بقعه متبرکه استان اجرا می شود.
 
وی تصریح کرد: این سوگواره همزمان با سراسر کشور از اول محرم آغاز و تا پایان ماه صفر ادامه دارد.
 
حجت الاسلام شهیدی افزود: همایش لبیک یا حسین(ع) در روز دوم محرم، همایش شیرخوارگان حسینی، تجمع اهلی من العسل ویژه نوجوانان حسینی، مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی، همایش رهروان زینبی(س) از ویژه برنامه های طرح سوگواره بصیرت عاشورایی در جوار بقاع متبرکه استان می باشد.
 
وی با اشاره به اعزام روحانیون مبلغ جهت برپایی خیمه های معرفت و پاسخگویی به سوالات شرعی، افزود: ایستگاه های همه واقف باشیم و برپایی محافل انس با قرآن کریم از دیگر برنامه های این طرح می باشد.
 
مدیر کل اوقاف استان ترویج فرهنگ عاشورایی و شناساندن مکتب سید الشهداء به اقشار مختلف مردم بویژه جوانان، را از اهداف این طرح عنوان کرد.
 
این مقام مسئول در ادامه گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، مسجد مقدس صاحب الزمان(عج) و تکیه ابوالفضل(ع) واقع در شهر ایلام، امامزاده سید عبدالله(ع) در شهرستان ایوان، امامزاده سید علی(ع) در شهرستان سیروان، امامزاده سید محمد عابد(ع) در شهرستان ملکشاهی، امامزاده سید صلاح الدین محمد(ع) در شهرستان آبدانان، امامزاده سید سیف الدین(ع) در شهرستان دره شهر، امامزاده ابراهیم بردی(ع) در شهرستان دهلران، امامزاده سید حسن(ع) و علی صالح(ع) در شهرستان مهران، به صورت ویژه طرح سوگواره بصیرت عاشورایی را اجراء خواهند کرد.
 
طرح بصیرت عاشورایی در ۳۲ بقعه استان کرمانشاه برگزار می‌شود
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه گفت: مراسم‌های عزاداری امام حسین(ع) در قالب طرح بصیرت عاشورایی در ۳۲ بقعه استان کرمانشاه برگزار می‌شود.
 
حجت‌الاسلام آیت‌الله عباسیان در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در اداره اوقاف استان برگزار شد، با اشاره به اینکه مراسم‌های عزاداری امام حسین(ع) توسط اوقاف در قالب طرح بصیرت عاشورایی برگزار می‌شود اظهار داشت: از 110 مبلغ از قم برای سخنرانی و تبلیغ در استان کرمانشاه به مناسبت محرم دعوت شده است.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه با بیان اینکه مبلفغ‌های دعوت شده به بقاع متبرکه و مناطق محروم استان اعزام می‌شوند، عنوان کرد: 50 نفر از روحانیون توانمند استان نیز هر پنجشنبه و جمعه که از هفته گذشته آغاز شده به مناطق محرومی که فاقد روحانی هستند اعزام می‌شوند.
 
عباسیان تبیین قیام امام حسین(ع)، برپایی نماز جماعت و پاسخگویی به سؤالات شرعی در خیمه‌های معرفت را از جمله برنامه‌های روحانیون در دهه نخست محرم عنوان کرد و گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه هر سال برنامه اجتماعات لبیک‌گویی به امام حسین(ع) را در استان برگزار می‌کند.
 
وی با بیان اینکه مراسم لبیک‌گویی در روز دوم محرم در هشت بقعه استان برگزار می‌شود، افزود: در شهر کرمانشاه در روز سه‌شنبه 13 مهر ماه در بقعه امامزاده ابراهیم(ع) برنامه‌ای به منظور نمیش پیروی از راه امام حسین(ع) برگزار می‌شود.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه از برگزاری مراسم عزاداری امام سجاد(ع) با عنوان منشور عزت در 23 مهر ماه خبر داد و اظهار کرد: مراسم رهروان زینبی روز 12 محرم مصادف با 23 مهر در هفت بقعه استان برگزار می‌شود.
 
عباسیان با اشاره به اینکه برنامه عزاداری «احلا من العسل» ویژه دانش‌آموزان در چهار بقعه استان برگزار می‌شود، گفت: مراسم شیرخوارگان حسینی همزمان با چهار نقطه دیگر استان در ورزشگاه امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
 
بقاع متبرکه استان تهران سیاهپوش عزای حسینی شدند/ برگزاری تجمع بزرگ «لبیک یا حسین»
 
معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران ویژه برنامه های دهه اول محرم این اداره را تشریح کرد.
 
حجت الاسلام و المسلمین حسینی ،معاون فرهنگی اجتماعی اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران ضمن تشریح ویژه برنامه‌های دهه اول محرم در این اداره گفت: ویژه برنامه های سوگواره بصیرت عاشورایی همزمان با آغاز محرم و همانند سال های قبل درامامزادگان و بقاع متبرکه  استان تهران برگزار می‌شود.
 
معاون فرهنگی اجتماعی اداره اوقاف و امور خبریه استان تهران تصریح کرد:با توجه به اینکه 37 درصد موقوفات استان تهران مرتبط با عزاداری اهل بیت (ع) و به ویژه حضرت سید الشهدا و یاران باوفایش می باشد، در این ویژه برنامه ها  نیات واقفین در هیات هایی که درآمد آن از موقوفات تامین میشود، اجرا می گردد.
 
وی افزود: همچنین در این ویژه برنامه ها علاوه بر اجرای امینانه نیات واقفین، بقاع متبرکه به صورت ویژه میزبان عزاداران نیز می باشد و از امروز (یک روز قبل از آغاز ماه محرم) بقاع متبرکه سیاه پوش و آمادهپذیرایی از عزاداران حسینی شده اند.
 
حجت الاسلام و المسلمین حسینی اظهار داشت:تجمع بزرگ لبیک یا حسین در شهر تهران و شهرستان های استان تهران در روز دوم محرم و همزمان با ورود اهل بیت به کربلا  برگزار می شود.
 
معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خبریه استان تهران بیان داشت:همچنین در اولین جمعه ماه محرم و همراه با مجمع جهانی شیرخوارگان مراسم شیرخوارگان حسینی برگزار خواهد شد.
 
حجت الاسلام و المسلمین حسینی خاطر نشان کرد:مراسم ویژه شهادت حضرت قاسم(ع) با عنوان«احلی من العسل» نیز از دیگر برنامه های اجرایی در بقاع متبرکه استان تهران خواهد بود.
 
برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در کهگیلویه و بویراحمد
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد از اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی ویژه دهه محرم دربقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد خبر داد
 
بقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد یکی از مکان‌هایی است که همواره در مناسبت‌های مختلف مذهبی و دینی پذیرای مردم است.

ماه محرم یکی از مهم‌ترین مناسبت‌هایی است که به صورتی ویژه در بقاع متبرکه برگزار می شود و هر ساله پیش ازفرا رسیدن آن متولیان امر به خصوص اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اقدام به آماده‌سازی و زمینه‌سازی این مکان‌های مقدس جهت حضور حداکثری مردم در این محل‌هامی‌کند .
 
در همین راستا ظهرامروز حجت‌الاسلام سید نورالله جنتی‌پور در بازدید از برخی بقاع متبرکه این شهرستان، اظهار کرد: برگزاری برنامه‌های متناسب در مناسبت‌های مختلف در بقاع متبرکه یکی از رسالت‌های اساسی سازمان اوقاف و امور خیریه است.

مدیر کل اوقاف و امورخیریه کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص «تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی»، افزود: در همین راستا اداره کل اوقاف برنامه‌های متنوعی را در مناسبت‌های مختلف در بقاع متبرکه اجرا می کند.

وی به فرا رسیدن ماه محرم اشاره کرد و گفت: امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی در بقاع متبرکه استان برگزار خواهد شد .
 
این مسؤول با بیان اینکه باید جهت پیوند بیشتر مردم با بقاع متبرکه تلاش کرد، یادآور شد: امامزادگان نقطه وصل مردم با خدا هستند.

جنتی‌پور در ادامه بهاجرای برنامه‌های متنوع ویژه دهه محرم در بقاع متبرکه خبر داد و گفت: این برنامه‌هابا حضور مبلغین اعزامی از قم اجرا خواهند شد .
 
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در حال حاضر درخواست 57 مبلغ رابرای دهه محرم داده‌ایم، خاطرنشان کرد: 15 نفر از این مبلغان بومی استان هستند .
 
وی تقسیم و حضورمبلغین در بقاع متبرکه استان را طبق ظرفیت بقاع متبرکه هر منطقه و شهر عنوان کرد وبیان داشت: شاید در شهرستانی بنا به ظرفیت دو یا تعداد بیشتری مبلغ و در شهرستانی کمتر نیاز باشد .
 
امامزادگان مشعل هدایت جامعه اسلامی هستند
 
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان گفت: بقاع متبرکه و امامزادگان منشاء و معدن قطب فرهنگی و مشعل هدایت و سفینه نجات جامعه اسلامی هستند و حل مسائل و مشکلات جامعه از طریق این مکان های  مقدس موجب آرامش روحی و روانی جامعه خواهد شد.

مدیر کل اوقاف گلستان در همایش لبیک یاحسین و مراسم استقبال از ماه محرم درامامزادگان عبدالله و فضل الله (ع) روشن آباد اظهار داشت :  بزرگان دینی به ویژه مقام معظم رهبری در عصر حاضر تاکید بسیاری بر تبلیغ و ترویج فرهنگ ناب تشیع از طریق اماکن متبرکه و امامزادگان دارند.
 
وی با اشاره به اینکه بقاع متبرکه و امامزادگان بهترین محل برای مقابله با هجمه های دشمنان اسلام و تبلیغ دینی تشیع است، اذعان داشت: فعالیت ها و برنامه ریزی های فرهنگی در چند قسمت از طریق امامزادگان صورت می گیرد که احیا و شناساندن جایگاه موقوفات از جمله این برنامه ها است.
 
این مقام مسئول با اعلام اینکه تاثیر فرهنگ وقف در جامعه بسیار بالاست اما آشنا مردم با این فرهنگ مغفول مانده است، افزود: پیشرفت همه جانبه جامعه در راستای اجرای صحیح فرهنگ وقف صورت می گیرد و باید تلاش کنیم تا برنامه ها و فعالیت ها بر این اساس برنامه ریزی شود.
 
وی با بیان اینکه احیای موقوفات وظیفه دینی و وقف یکی از واژه های کلیدی  برجسته قرآنی است خاطر نشان کرد : در سالهای  اخیر اقدامات مثبتی از سوی اوقاف در بحث امامزادگان و موقوفات صورت گرفته و اگر این اقدامات با برنامه ریزی انجام شود نتایج بهتری خواهد داشت .
 
مدیر کل اوقاف  گلستان با اشاره به اینکه امامزادگان منشا قطب فرهنگی جامعه اسلامی است، ادامه داد: بقاع متبرکه و امامزادگان منشاء و معدن قطب فرهنگی و مشعل هدایت جامعه اسلامی  هستند و حل مسائل و مشکلات جامعه از طریق این مکان های مقدس موجب آرامش روحی و روانی جامعه خواهد شد.
 
نشست مبلغین اعزامی از قم در طرح بصیرت عاشورایی  در یزد برگزار شد
 
با حضور مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد نشست مبلغین اعزامی از قم در طرح بصیرت عاشورایی امامزادگان و ‏بقاع متبرکه برگزار شد.‏
 
حجت الاسلام حسین زارع زاده در این نشست که صبح امروز یکشنبه 11 مهر ماه برگزار شد ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهدا (ع) گفت: در یزد به عنوان حسینیه ایران در همه ایام سال عزاداری حضرت سید الشهدا رونق دارد.
 
وی با اشاره به ظرفیت بسیار خوب امامزادگان و بقاع متبرکهبه ویژه  در ایام تبلیغی  افزود: تبلیغ چهره به چهره در خیمه های معرفت یکی از اصلی ترین شاخصه های طرح بصیرت عاشورایی اوقاف است که با همراهی مبلغین اعزامی از حوزه علمیه قم اجرا خواهد شد.
 
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به ارزش و جایگاه والای تبلیغ و هدایت در دین اسلام افزود:  سعی شده که هر سال فضای بهتری نسبت به سال گذشته ایجاد گردد.
 
در ابتدای این نشست حجت الاسلام میرجلیلی نیز در رابطه با نیاز های روز استان در حوزه تبلیغ معارف دین و همچنین نیاز های  مورد احتیاج در حوزه وقف مطالبی را عنوان نمود.
 
حجت الاسلام رحمانی سرگروه مبلغین اعزامی از حوزه علمیه قم نیز در این نشست بر روش های نوین تبلیغ معارف دین به خصوص تبلیغ در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تاکید کرد.
 
بحث و تبادل نظر مبلغین پیرامون تجارب تبلیغی و راهکار های هم افزایی جهت تاثیر گذاری بیشتر پایان بخش این نشست بود.
 
اجرای نیت 20موقوفه کرمان برای عزاداری ایام محرم
 
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان کرمان گفت: مراسم عزاداری و اطعام ایام محرم و صفر از محل اجرای نیت 20 موقوفه قدیمی برگزار می شود.
 
حمید رضا حسین رضایی با اشاره به فرا رسیدن ایام ماه شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام اظهار کرد: در راستای اجرای نیات موقوفات منطبق با ایام محرم، ویژه برنامه های متعدد مذهبی در آستان اماکن متبرکه و مذهبی شهرستان کرمان برگزار می شود.
 
وی بیان کرد: تعدادی از موقوفات حوزه ناحیه یک شهرستان کرمان با نیت منطبق با برنامه های عزاداری در ایام ماه محرم وقف است.
 
  حسین رضایی افزود: اداره کل اوقاف و امور خیریه  استان کرمان در راستای اجرای ویژه برنامه های فرهنگی و مذهبی خود هر ساله همزمان با فرا رسیدن ایام ماه محرم در قالب طرح جامع" بصیرت عاشورایی" اقدام به انجام عمل امینانه به نیات واقفین خیر اندیش با این ایام می کند.
 
  وی تصریح کرد: بیش از 20 موقوفه قدیمی متصرفی تحت تولیت اوقاف و دارای متولی جزء موقوفات غیر متصرفی در شهرستان کرمان وجود دارد که یکی از نیات مهم آنها برگزاری مجالس روضه خوانی  و توزیع اطعام در ایام ماه محرم می باشد.
 
 سرپرست ناحیه یک شهرستان کرمان با تاکید این مطلب که اوقاف عمل امینانه به نیات واقفین خیراندیش را در سر لوحه سیاستهای سازمانی خود قرار داده است اظهار کرد: اوقاف به عنوان یک دستگاه خدمت گذار و احیاء امر اهل بیت علیهم السلام یکی از شناخته ترین و اثر گزارترین دستگاهها در راستای اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی در کشوراست.
 
 سوگواره‌ی بصیرت عاشورایی در 11 امام‌زاده(ع) شهرستان تبریز برگزار می‌شود
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی از برگزاری سوگواره‌ی بصیرت عاشورایی در تبریز خبر داد و گفت: این مراسم در آستان مقدس 11 امام‌زاده(ع) در شهرستان تبریز برگزار می‌شود.
 
حجت‌الاسلام علی مصائبی با اعلام این خبر اظهار کرد: در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سوگواره‌ی بصیرت عاشورا در آستان مقدس امام‌زادگان سیدحمزه(ع)، سید محمد کججانی(ع) و امام‌زاده سیدجمال(ع) برگزار خواهد شد.
 
وی در این خصوص ادامه داد: سیدابراهیم شتربان(ع)، سید حذیفه و ابراهیم(ع)، عون و زیدبن علی(ع)، سید عبدلله(ع) سیلاب، سیدموسی(ع) اسپیران، سید موسی(ع) سهلان، امام‌زاده خانم(ع) چرنداب و همچنین در آستان مقدس صحابه‌ی پیامبر قیص(ع) سردود نیز از جمله امام‌زادگانی هستند که میزبان عزاداران حسینی در ایام سوگواری محرم خواهند بود.
 
وی افزود: در مراسم سوگواره‌ی حضرت سیدالشهداء، برنامه‌های متنوعی از جمله، سخنرانی، زیارت عاشورا، اقامه‌ی نماز ظهر عاشورا، برپایی خیمه‌های معرفت اجرا شده و همچنین نیات موقوفات مرتبط با امام حسین(ع) و یاران ایشان به صورت امینانه اجرا می‌شود.
 
وی در پایان با اشاره به فرمایشات رهبری در خصوص نهضت عاشورا، تشریح کرد: «هیچوقت نباید جامعه‌ی اسلامی ماجرای عاشورا را به عنوان یک عبرت از نظر دور بدارد، قطعا اسلام زنده‎ی به عاشورا و به حسین‌بن علی(ع) است».
 
تشریح برنامه‌های سوگواره «بصیرت عاشورایی» در فارس
 
معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس از برگزاری سوگواره «بصیرت عاشورایی» در 500 نقطه این استان و فعالیت 600 مبلغ دینی در این طرح خبر داد.
 
حجت‌الاسلام سیدمیثم حسینی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس امروز، 12 مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام محرم از برگزاری سوگواره «بصیرت عاشورایی» همزمان با سراسر در ایام دهه اول محرم در 500 نقطه این استان خبر داد.
 
وی با یادآوری اینكه این سوگواره از محل موقوفات حسینی اجرا خواهد شد، افزود: در این طرح، برنامه‌های سوگواری، اطعام عزاداران، برگزاری همایش «لبیك یا حسین(ع)»، همایش «احلی من‌العسل» و غیره از نخستین روز ماه محرم تا سیزدهم این ماه برگزار خواهد شد.
 
برپایی محافل قرآنی در بقاع متبركه فارس
 
حسینی درباره برپایی محافل قرآنی در این سوگواره گفت: قطعاً در این طرح، محافل قرآنی نیز در ایام دهه اول محرم در بقاع متبركه استان فارس برگزار خواهیم كرد ضمن اینكه این محافل قرآنی نیز در ایام اربعین حسینی نیز برگزار خواهند شد.

معاون فرهنگی اوقاف فارس از برگزاری تجمع بزرگ «لبیك یا حسین(ع)» در سراسر استان فارس در دومین روز محرم از ساععت 16 روز 13 مهرماه خبر داد و گفت: در این برنامه همزمان با سالروز ورود كاروان امام حسین(ع) به صحرای كربلا، تمام هیئات مذهبی در قالب كاروان‌های نمادین امام حسین(ع) با برافراشتن پرچم لبیك یا حسین(ع) وارد حرم بقاع متبركه می‌شوند و در آن طومار میثاق‌نامه لبیك یا حسین(ع) قرائت خواهد شد.
 
برپایی همایش شیرخوارگان حسینی در 30 بقعه متبركه فارس
 
وی با تصریح اینكه تمام شهرستان‌های فارس میزبان این مراسم هستند اما برنامه محوری ما در استان فارس در حرم مطهر امامزاده ابراهیم(ع) در روستای دودج از بخش داریون شهرستان شیراز است، گفت: همچنین در نخستین جمعه ماه محرم همایش عظیم شیرخوارگان حسینی همزمان با نقاط مختلف دنیا، در 30 بقعه متبركه استان فارس برگزار خواهد شد كه این برنامه‌ به‌صورت محوری در شیراز در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار می‌شود.
 
حسینی، برگزاری همایش نوجوانان حسینی با عنوان «احلی من‌العسل» را در ساعت 10 صبح روز 17 مهرماه جاری را از دیگر برنامه‌های این ایام عنوان كرد و گفت: این همایش در شهر شیراز در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، امامزاده سیدمحمد صغاد(ع) و قدمگاه حضرت ابوالفضل(ع) برگزار خواهد شد.
 
توزیع 300 هزار پرس غذا در میان سوگواران حسینی

 
معاون فرهنگی فارس با بیان اینكه در این ایام 300 هزار پرس غذا در میان سوگواران حسینی در فارس توزیع می‌شود، گفت:‌ همایش رهروان زینبی نیز در ساعت 16 روز 23 مهرماه جاری در آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) برگزار می‌شود كه پیش‌بینی می‌كنیم قریب 6 هزار نفر از بانوان ولایی شیراز در این همایش گردهم آیند.
 
برپایی خیمه‌های معرفت در سه شهرستان لارستان، كازرون و شیراز از دیگر برنامه‌هایی بود كه وی از آن‌ها یاد كرد و گفت: در شهر شیراز این خیمه معرفت در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) برپا خواهد شد كه در این خیمه‌های مشاوره‌های دینی و خانوادگی و مذهبی به خانواده‌ها ارائه می‌شود.
 
وی از اعزام 200 مبلغ دینی از قم و 400 مبلغ بومی به نقاط مختلف فارس جهت برپایی سوگواری حسینی خبر داد و گفت: در حال حاضر 70 درصد موقوفات استان فارس وقف حضرت امام حسین(ع) است که این نشان از عشق و ارادت مردم به این امام همام و جریان عاشورا است ضمن اینكه هم‌اكنون بیش از 100 هیئت مذهبی استان نیز درخواست كمك از اوقاف جهت برپایی مراسم‌های سوگواری حسینی خود دارند.
 
معاون فرهنگی اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان فارس گفت: عمده موقوفات با نیت امام حسین(ع) در استان، در نواحی یک، دو و چهار شهر شیراز قرار دارد.
/2759/